Daňový poradce musí být tak trochu blázen.

Zino, v UOL působíš jako daňový poradce. Co všechno máš na starosti a co tvoje práce obnáší?

Zodpovídám hlavně dotazy klientů a účetních. Dělám také daňová přiznání a specializuji se na daň z příjmu fyzických osob.

Jak dlouho u nás pracuješ?

V srpnu už to bude 7 let.

Co tě přivedlo zrovna k této profesi?

Po mateřské jsem se rozhodovala, zda se vrátím k účetnictví. Vždycky mě ale lákaly daně, tak jsem si řekla, že půjdu touto cestou a zkusím zkoušky. 

Tři čtvrtě roku jsem se připravovala a ono to vyšlo. Nejprve jsem pracovala jako daňová poradkyně na půl úvazku, pak jsem se potkala s Janou a začala jsem v UOL naplno.

Na daňové poradce jsou kladeny velké nároky, obzvláště co se týče znalostí. Specializuješ se na nějakou konkrétní oblast?

Zaměřuji se na daň z příjmů fyzických osob a DPH, ale musím mít přehled o všech daních.

Je znalost účetnictví pro daňového poradce nutností?

Rozhodně je to nutnost, ale nemusím samozřejmě znát každý detail. Výhoda účetnictví je v tom, že se tolik nemění.

Zákony se mění a neustále přichází i nové judikáty. Jak si v tom všem udržuješ přehled?

Dřív jsem si říkala: Zase už rok uplynul a zase se mění zákony. Byla to vlastně pohoda proti tomu, co je teď. Žijeme ve velmi turbolentním období. 

Zakony jsou schvalovány překotně. Tak třeba paušální daň. Člověk měl několik dní na to se rozhodnout a poradit klientům, zda se jim vyplatí, nebo ne.

Jakmile vyjde balíček nějaké covid dotace, klienti se hned ptají, na co mají nárok. Člověk to musí okamžitě nastudovat. Podmínky se navíc pořád mění, tak je potřeba si udržovat přehled.

Musí daňový poradce nějak prokazovat, že má i po letech potřebné znalosti?

Nejsme nijak přezkušovány, ale Komora nám poskytuje kvalitní vzdělávací programy. Ono by to povolání ani nešlo vykonávat, kdyby se člověk neustále nevzdělával. Kdo není do téhle profese tak trochu  „blázen“, ten ji snad ani nemůže vykonávat  Člověk musí být neustále ve střehu.

S tvou práci je asi spojená velká odpovědnost, nebo se pletu?

Nepleteš. Občas jdu spát a řeknu si „poradila jsem správně?“ a pak vše radši ještě jednou ověřím. Klienti si myslí, že zavolají po telefonu a bude jim hned odpovězeno. To ale často nejde. Ostatně, je to i nebezpečné radit po telefonu, protože člověk to může spatně pochopit. Co je psáno, to je dáno. Často musím věci dohledávat nebo zkonzultovat s ostatními daňovými poradci, když jde o něco složitějšího.

Co tě na tvojí práci nejvíce baví?

Rozmanitost práce. Nikdy to není to samé. Baví mě práce s lidmi, většina klientů je opravdu fajn. A mám tu skvělé kolegy.

A co je pro tebe naopak nejtěžší?

Jak to říct…šílení lidé  A teď ty turbulentní změny, je to opravdu náročné.

S jakými problémy se na tebe klienti obracejí nejčastěji?

V současné situaci vedou covid dotace a covid kompenzace. Jinak je to: jak vytáhnout peníze z firmy. (na to máme ebook )

V jakém ročním období máš nejvíce práce? Je pořád sezónnost?

První pul rok vždycky bývala sezóna. Teď byl náročný i podzim díky všem těm dotacím. Dřív bylo možné během podzimu nastudovat věci a vzdělávat se.

Klienti často chtějí tzv. optimalizovat daně, nejlépe až na nulu. Co by měl správný daňový poradce odmítnout udělat?

Daňový podvod. Optimalizace se dá udělat v rámci zákona. Jak se daňový poradce dostane na šikmou plochu, je to jenom otázka casu.

Klienty zastupuješ i před správcem daně. Kdo má v těchto jednáních navrch – úředníci nebo daňoví poradci?

Úředníci většinou dělají bububu. Člověk si prostě musí věřit. Když víme, že zákon nebyl porušen, tak se za klienta rveme.

Máš nějaký vtipný zážitek s klientem?

Některé dotazy jsou fakt vtipné. Paní mi napsala, jestli jí stát bude platit benzin, když jezdí autem do školy pro děti. To se pak člověk musí zamyslet, co tím klient vlastně myslí.

Nebo, jak se má právnická osoba vyhnout poplatku za rádio ve firemním autě? Někdy holt člověk řeší transakce za miliony a někdy jak dát do nákladů krmení pro rybičky. 

Dokáže tě klient někdy naštvat? Nebo něco jiného v práci?

Někdy ten počáteční šok je, ale pak se to většinou srovná. Ne každý může být porad v pohodě, člověk musí mít pochopeni. Velký plus je tady kolektiv, když vás štvou kolegové, tak to je to nejhorší. Chodit do práce, kam se ti nechce dlouhodobě nejde.

Nosíš si práci domů nebo umíš hned vypnout?

Nosím. Vím, že bych s tím měla nějak pracovat, ale zatím ten recept nemám. 

Jak často se stává, že úřady nepostupují v souladu se zákonem?

Občas se to stane. Pak to ale v drtivé většině případů vyhrajeme.

Je český daňový systém pro podnikatele až příliš komplikovaný?

Je to katastrofa. Nejen pro podnikatele, ale i pro daňaře. Všude existuje spousta výjimek a někdy to není ani dle zákona jednoznačné. Je potřeba neustále sledovat výklady od Finanční správy, výklady provedené v rámci Komory daňových poradců a judikáty.

Změnila bys na něm něco? Co se třeba tobě osobně nelíbí?

Čím méně výjimek, tím lépe. Bylo by potřeba ho výrazně zjednodušit.

Jak zvládáš současnou koronavirovou situaci? Jak se projevila na tvojí práci?

Chybí mi společensky život, divadlo. Kontakt s lidmi a s rodinou, člověk se teď trochu bojí. Ale na to, jaké to je si myslím, že to zvládám dobře.

Jak si od své náročné práce nejlépe odpočineš? Jak relaxuješ?

Mizím do ticha do přírody. Ten nikdy nekončící šrumec informaci je náročný, potřebuji klid, ticho a procházky. Být chvíli bez mobilu, všechno vypnout. Příroda me hrozně nabíjí. Taky ráda plavu, v Radotíně nám postavili bazén, ale bohužel byl díky covidové situaci brzy uzavřen. Tak se těším, až ho zase otevřou.  A miluji lyžování – to nám letos chybělo. V zimě jezdíme na lyže a v létě k moři.

Chceš něco vzkázat klientům?

Ať se jim daří, ať tuhle těžkou dobu přežijí. Fandím jim.

 




Chci dostávat
novinky mailem
Co o nás říkají naši klienti

Náš blog
Gábina, naše obchodnice z Marsu.
Jana Jáčová
majitelka UOL