"Když jsme budovali náš systém, ťukali si na čelo a říkali, že to nikdy fungovat nebude." Petr Jáč

Petře, ty jsi spolumajitel UOL. Co všechno máš na starosti?

IT oddělení (technickou část i vývoj), klientský servis a pohledávky a nově i office a zásilky.

Jak náročné je dnes sehnat šikovné IT odborníky? Jak o ně bojujeme?

Myslím, že ta situace se už trochu zlepšila. Vzduch se začíná pročišťovat. Sehnat kvalitního IT odborníka je ale stále hodně těžké. Dobrých lidi je relativně málo. Snažíme se, aby ti lidé opravdu stáli za to, když je máme královsky zaplatit. 

A celkově je motivovat, přece jen jsme pořád účetní firma, i když ta největší v Česku. Ukazujeme jim, že děláme věci moderně, podle aktuálních trendů.

Jaké problémy a krizové situace řešíš nejčastěji?

V UOL jsem začínal jako správce serverů, takže věci kolem nich se ke mně pořád nejvíce dostávají. Když nastane nějaká mimořádná situace nebo výpadek, ihned to řeším. Jednou nám začalo hořet data centrum. 

Naštěstí máme důkladné zálohy. Staráme se o 28 poboček, takže když spadne internet v Nitře, jde to taky za námi.

V UOL jsme se rozhodli jít cestou vlastního softwarového řešení pro online účetnictví. Jaké to má výhody a úskalí?

Výhody jsou jasné. Je to neomezená svoboda a neomezené možnosti. Můžeme si věci jakkoliv upravit pro specifické použití, které vyhovuje naším potřebám.

Nevýhodou je ohromná zátěž. Jak finanční, tak personální, náklady na údržbu jsou nezanedbatelné. Ale už jsme v bodě, kdy se to jasně vyplácí. Když jsme s tím před pár lety přišli, všichni si ťukali na čelo a odrazovali mě od toho. 

Teď je to naše jasná konkurenční výhoda. Nejsme závislí na žádném dodavateli, který by nás díky překotnému růstu mohl držet pod krkem.

Jak automatizace usnadňuje práci našim účetním?

V automatizaci vidíme budoucnost. Tam, kde šetří náklady, jdeme okamžitě do toho. Některé věci by už ani jinak dělat nešly. Stahujeme denně vyšší tisíce bankovních účtů, to prostě nejde dělat ručně. Na druhou stranu vždy všechno pečlivě zvažujeme. Nechceme dělat automatizaci pro automatizaci. Jsme v Česku a lidská práce je tu přece jen levnější než na západě. Řada úkonů se tedy zatím automatizovat nevyplatí.

Myslíš, že algoritmy a umělá inteligence v budoucnu nahradí účetní?

Nedovedu si představit, že by při současné úrovni technologií mohla umělá inteligence nahradit účetní. Naši klienti vyžadují lidský kontakt. Našim cílem je, aby maximum rutinní práce řešil algoritmus a ona se mohla plně věnovat klientovi a jeho spokojenosti.

Co máš na své práci nejraději?

Tu tvořivou část. Když si můžu v klidu vymyslet, jak by věci mohly fungovat. Mám rád ten moment, kdy se po nasazení zjišťuje, zda to bude fungovat nebo ne. I když to neklapne, člověk se vždycky něco naučí.

Taky mám rád soutěživost. Podporuji ji ve firmě. Jednotlivá oddělení mezi sebou soutěží.

A co je naopak nejtěžší?

Nejtěžší je zvednou telefon, když je nějaký problém a zákazník ti jde vynadat. I to ale člověk musí umět zvládnout.

Jak jsou na tom firmy s digitalizací?

Vnímám nástup rozšíření elektronické komunikace mezi úřady. Všímám si, že čím dál více zákazníků nám posílá elektronicky podepsané dokumenty. Zpráva datovou schránkou sice stojí 5 Kč, pořád je to ale lepší, než doporučený dopis za 60.

Jak náročné je z technického pohledu skloubit online účetnictví s rozsáhlou sítí poboček?

Máme takové účetnictví v cloudu . Je jedno, odkud lidé do systému přistupují. Velmi podobné řešení máme i uvnitř firmy. Díky tomu jsme byli schopni ve dvou lidech nainstalovat 28 poboček za dva roky. Máme systém připravený i na velmi dynamický růst.

Jak často se stává, že něco nefunguje? Dokáže tě to ještě naštvat?

Stres se mi v čase neskutečně snížil. Teď ty věci beru pragmaticky a snažím se daný problém prostě vyřešit co nejdříve. Když přijde výpadek nebo nějaká jiná lapálie, víme, co dělat.

Zálohování je pro nás priorita. Máme zašifrované zálohy na mnoha místech v různých státech. 

Jakým způsobem zabezpečujeme klientská data? Čelíme i nějakým „útokům“?

Běžíme kompletně na Linuxu, osobně neznám jinou firmu, která by měla odvahu ho použít i na desktopu. Bezpečnost je pro nás klíčová a snažíme se minimalizovat jakékoliv riziko.

Jakou zpětnou vazbu dostáváš od zákazníků ohledně našich IT systémů? Zapracovali jste nějaké jejich požadavky?

Podněty dostáváme poměrně často. Mrzí mě, že nedokážeme zapracovat všechny. Některé kvůli kapacitě, některé kvůli tomu, že každý by chtěl něco maličko jinak, je potřeba najít kompromis. Kladu velký důraz na technickou podporu a sám se do ní aktivně zapojuji. Standard je pro nás odpověď do 24 hodin, často to zvládneme do hodiny.

Dokážeš se v práci opravdu naštvat?

Nebouchám, ale umím zrudnout vzteky. Většina problémů se dá vyřešit domluvou. Proč hned používat sílu. A tím samozřejmě nemyslím pěstní souboj, ale ani zvyšování hlasu nebo vulgarity dle mého názoru nejsou na místě.

Nosíš si práci domů nebo umíš hned vypnout?

Musím říct, že se mi to hodně zlepšilo. Ještě před rokem jsem jel pořád, nevěděl jsem, co je víkend. Teď už to poměrně striktně odděluji. Jen jsem na telefonu, kdyby se vyskytl nějaký problém.

Jakou budoucnost a nevyužité možnosti vidíš ve skenování dokladů a vytěžování faktur?

Brzy budeme spouštět Skedoku. Skenování dokladů plně integrované do našich systémů. Bude řídit celý proces skenování. Dojde ke značnému zrychlení a minimalizaci chyb. Zdigitalizované doklady jdou na zpracování, tam je velký prostor k automatizaci. U vytěžování faktur do určitě míry taktéž, znova ale platí, že je potřeba sledovat poměr cena / výkon.

Jak zvládáš současnou koronavirovou situaci? Co ti nejvíc chybí?

Kontakt s lidmi. Celou dobu jsem chodil normálně do práce, home office jsem nepěstoval. I s kolegy jsme se potkávali, protože i když máme na práci klid, je dobré občas změnit prostředí. Rád řeším problémy v týmu. „Zoomy“ mi nesedly, nemám to rád. Všichni se tváří, jak to skvěle funguje a pak je plný internet vtipných kompilací s „Haló, slysítě mě?“. 

Mám rád diskuse, při online schůzkách chybí řeč těla, člověk díky ní pozná, zda si s tím druhým opravdu rozumíme a dává mu to příležitost případně něco dovysvětlit. V práci také lidé přece jenom spoustu věcí pochytí, sdílí se know how.

Ještě bych se rád důstojně najedl, když někam jedu. Jíst v autě z krabičky, to není moc komfortní. A chybí mi i klasická hospoda.

Co děláš ve volném čase? Jak nejraději relaxuješ?

Mám rád práci na zahradě. U manuální práce si neskutečně odpočinu. Mým velkým koníčkem jsou auta, moc rád se jdu projet. Když se to podaří spojit s nějakým pěkným výletem, je to ideální stav. Taky jsem začal hrát na piano. Hudbu mám rád, tvrdou elektronickou, rock, ale v zásadě všechno, co je dělané s úctou k hudbě. Baví mě technika, studovat, jak věci fungují. Před časem jsem si třeba hodně užil exkurzi v jaderné elektrárně.


Chci dostávat
novinky mailem
Co o nás říkají naši klienti

Náš blog
Gábina, naše obchodnice z Marsu.
Jana Jáčová
majitelka UOL