Když chcete prodat, nemluvte, ale poslouchejte. Marta

Marto, v UOL pracuješ jako obchodnice. Co všechno tvoje práce obnáší?

Nejsem jenom obchodnice, ale pracuji i na klientském servisu. Jako obchodník mám na starosti celou Moravu.

Jak dlouho už jsi v UOL?

Od loňského března. Už od mala jsem chtěla na obchodku, ale nesměla jsem. Šla jsem na gympl a na vysokou, ale vždycky mě to táhlo k účetnictví. Pracovala jsem v nakladatelství, které vydává účetní knížky a často jsem jezdila kolem billboardu UOL. Pak jsem viděla na internetu nabídku práce v klientském servisu, no a už to bylo.

Jaké byly tvoje začátky s obchodem?

Vždycky říkám, že obchodník je každý. I v běžném životě musíš pořád prodávat. S obchodem jsem začínala v jiné firmě, ale začal mě bavit až v UOL. Jsem v první linii a baví mě to.

Co tě nejvíce baví na práci obchodníka?

Asi ten adrenalin. Když zvedám telefon, nikdy nevím, kdo bude na druhé straně, jakou bude mít náladu a co bude chtít.

A co je naopak nejtěžší?

Pořád mě trápí, že nedokážu zodpovědět úplně každou otázku. Přece jen nejsem účetní a neznám všechny detaily. Snažím se ale dělat maximum.

Jaké vlastnosti musí podle tebe mít úspěšný obchodník?

Člověk musí umět dobře odhadnout lidi. Je potřeba zjistit, co zákazník potřebuje a jaká má očekávání. Někdy ho stačí nechat mluvit a on to řekne sám. Víc poslouchám, než mluvím. Pokud prodáváš věc, které věříš, druhá strana to cítí. Mám ráda UOL, protože dává zákazníkům obrovskou úlevu. Prodává se to samo. Zákazníkům stačí říct, co všechno budou mít pořešené a je to.

Jak náročné je prodávat zrovna účetnictví?

Účetnictví má výhodu, že ho všichni nutně potřebují ze zákona. Někteří mají ale představu, že účetnictví se nemění, je pořád stejné a mělo by být i levné. Je potřeba jim na příkladech ukázat, kolik vlastně s námi ušetří času i peněz. Pak to klapne.

Jak se připravuješ na obchodní schůzky? Máš nějaký rituál?

Když jedu na schůzku, tak sedám do minicoopera a jsem strašně spokojená, to auto nabíjí samo o sobě.

Jak se vyrovnáváš s případným odmítnutím nebo neúspěchem?

Beru ho jako běžnou součást mojí práce. Naštěstí je těch odmítnutí jen velmi málo. Spíš mě mrzelo, když jsem někdy musela klienty odmítnout já.

Máš nějaký fígl, který ti pomáhá v obchodu?

Mám dobrou náladu. To pomůže vždycky. Na začátku hovoru máš pár vteřin na to, abys odhadl člověka, v jakém rozpoložení jsi ho zastihnul a jak na něj jít. To se mi naštěstí docela daří. Věřím své intuici.

Vzpomeneš si na nějaký zajímavý zážitek se zákazníkem?

Mluvila jsem s paní, která měla barvu na hlavě, tak nemohla držet telefon a křičela do něj. Nejvíc mě potěší, když klient do formuláře vyplní, že komunikace se mnou byla fajn.

Dokáže tě klient něčím naštvat?

Když lže. Klient mi vyprávěl, jaká byla jeho bývalá účetní megera a nic nedělala. Pak jsme zjistili, že jí neplatil.

Jsi pověrčivá?

Trochu jo, jela jsem na schůzku do Olomouce a přes cestu mi přeběhla černá kočka. Trochu jsem přibrzdila a jela pomalu dál. Za další 2 km normálně zpoza horizontu vyjížděl v mém pruhu kamion, předjížděl traktor, brzdila jsem na max a přežila. Bylo to o fous.

Co tě dokáže opravdu naštvat?

Někdy si zanadávám, ale vždycky jdu hned ten problém řešit. V práci jsem spokojená. Nevidím důvod, proč nosit do práce špatnou náladu. To by nebylo fér vůči kolegům.

Nosíš si práci domů?

Pořád. Jsem workoholik, já kdybych mohla, tak dělám nonstop. Nemám ráda nedodělanou práci, žere mě to. Na klientském centru je to nekonečná práce. Často doma přemýšlím, co je potřeba druhý den udělat.

Co děláš ve volném čase? Jak nejraději relaxuješ?

Já odpočívám v práci. Práce mě spíš nabijí, než že by mě psychicky vyčerpávala. Máme s manželem motorku, tak jezdíme na projížďky. Taky ráda plavu a chodím na jógu. Nejlíp si odpočinu s rodinou.

Dovolená?

My jsme byli poprvé a naposledy na dovolené v roce 2019. Do té doby manžel nikdy dovolenou neměl, byl v práci, kde měl pocit, že když na chvíli odejde, tak se něco pokazí. Takže dovolené jsme měli jen jednodenní. Letos to byly taky jen víkendovky.

Chci dostávat
novinky mailem
Co o nás říkají naši klienti

Náš blog
Když chcete prodat, nemluvte, ale poslouchejte. Marta
Jana Jáčová
majitelka UOL